۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

کمی عدالت بهتر از بی‌عدالتی؟


چندوقت پیش فیلمی دیدم به این نام:"Law Abiding Citizen". این فیلم دو بازیگر بزرگ داره Jamie Foxx و Gerard Butler. فیلم در مورد عدالته.
داستان فیلم خیلی وحشتناک شروع می‌شه. شخصیت اصلی فیلم با نام Clyde Shelton(با بازی باتلر) که از قرار معلوم یه مهندس الکترونیکه، توی خونش داره کاری انجام می‌ده که صدای در می‌یاد، می‌ره در رو باز کنه که دو نفر به قصد دزدی وارد خونش می‌شن، بهش حمله می‌کنن، می‌بندنش، زنش و بچه‌ش رو می‌کشن و جلوی چشماش به زنش تجاوز می‌کنن. داستان فیلم پرش می‌کنه به دادگاه که وکیل Shelton، آقای Nick Rice(با بازی فاکس)، به دلیل کم بودن مدارک و عدم قبول شهادت Shelton در دادگاه، نمی‌تونه اون دو نفر رو محکوم کنه و با یکیشون یه معامله می‌کنه تا به 5 سال زندان محکوم بشه و دیگری اعدام بشه با این استدلال که "کمی عدالت بهتر از بی‌عدالتیه". معامله انجام می‌گیره اما Shelton از این معامله رازی نیست گرچه نمی‌تونه چیزی بگه.
ده سال بعد در هنگام اعدام محکوم دوم، اتفاقاتی می‌افته که دست انتقام Shelton در اونها دیده می‌شه. نه انتقام از یک نفر، انتقام از تمام افرادی که در اون دادگاه، جلوی محکومیت اون یک نفر رو گرفتن و به عقیده اون عدالت رو زیرپا گذاشتن. نکته جالب ماجرا اینه که با دستگیری Shelton این قتل‌ها تموم نمیشه و مقامات رو مجبور به معامله با Shelton که در زندانه، می‌کنه. در عوض و در نهایت او یک چیز از وکیل سابق خودش(Rice) می خواد، اینکه غیرقانونی رفتار کنه و کسی رو که می‌دونه جنایت می‌کنه بکشه، یعنی خود Shelton  رو.
فیلم از ژانر فیلم‌های یک نفر در برابر سیستمه، چیزی شبیه به دشمن ملت و ... با این تفاوت که اون‌ها اکشن خالص بودن اما این فیلم چیز دیگرست. فیلم خوبی بود، گرچه پایانش می‌تونست جور دیگه‌ای باشه. من که می‌گم حتماً ببینیدش. سوال‌های زیادی جلوی آدم می‌ذاره که مهمترینش اینه: "آیا کمی عدالت بهتر از بی‌عدالتیه؟"
 فکر می‌کنم جواب دادن به این سوال بعد از دیدن فیلم و فرض کردن خودمون به جای شخصیت اول، خیلی سخت‌تر از الاًن میشه.
حتماً ببینیدش.